lördag 14 juli 2012

den här texten är lite osammanhängande...

men jag vill ändå försöka förklara vad som rörde sig därinne i skallen då och varva det med nu. För att jag mår bra igen. Nu.

En liten kris infann sig i vintras, ihop med hjärnstoppet, den mentala marschen på stället som jag gjorde ett tag. Jag bjuder på den, det var en Ålderskris. För visst åldras jag som alla andra, går mot slutet av livet. Rushar fram emot slutet med snart bara 15 år till pension, 15 år?

Hallå-å-å-? Jag blir 50 om 3 år…jag har med andra ord levt bra mycket längre än jag har kvar att leva.

Hjälp. Dödsångest? Vet inte, har bara smakat på ordet, jag tror att lite kanske…den förlamar mig och gör att jag inte kan leva fullt ut. Och inombords suckar jag över drömmarna. Drömmarna jag haft som jag inte kommer att förverkliga. För jag orkar inte, jag stårstill mitt i livet.

Men bara jag kan ju bestämma om jag ska förverkliga drömmarna.

Och nu har jag kämpat så länge och lärt mig nytt så jag vill ha lugn och ro i mitt liv. Ett tag. Vila på en ö, andas ut en stund.

Ålderskrisen tillsammans med Den Andra Krisen, ska jag kalla den hälsokrisen,  som invaderade mig och fick mig att tappa lagomet, den som fick mig att pressa mig till det yttersta för att jag aldrig någonsin vill tillbaka till a-kasselivet som gröpte stora hål i min hjärna och min sans, de två samarbetade och stoppade mig ett tag, genom att vrida lite på min sköldkörtel. Och då stoppade jag ju totalt i huvudet, otäcka saker det där…

Men jag har åter tagit tag i mitt liv med fruktfrukostar och tuffa promenader, det är stretching och det är lek med pilatesboll, jag kallar det lek ännu för jag är på lärstadiet. Det är häftigt att känna att kroppen blir lite bättre och jag kan slippa de häftiga smärtorna i ryggen, som kommer och går och gör mig så nedslagen. Jag tränade mig frisk den här gången, gick och stretchade mig frisk. Och tänkte mig frisk. Det var skönt!

Och som vanligt har livet tuffat på, med mina problem på samma motorväg som alla andras problem. Mina sorger vid sidan av alla andras sorger, min stress jämte alla andras stress. Som livet ska vara antar jag. Eller?

Kvinnor blir misshandlade av sina sambos, vecka ut och vecka in. Skorpioner dyker upp på flygplatser, (hu!), och det går att läsa förfärande fakta om att 4 av 10 , 40% av alla som avlider i Sverige gör det till följd av hjärt- och kärlsjukdomar. 37 000 drabbas av hjärtinfarkt varje år, 9600 dör av det. 10 000 varje år drabbas av hjärtstopp och bara 500 överlever men antalet överlevande ökar, 250 000 lever med kronisk hjärtsvikt i Sverige. Detta är siffror från hjärt och lungfonden jag hittade i SN 14 februari.

Det låter så mycket med 37 000 hjärtinfarkter liksom…

I expressen kommer notiser om läkare som försöker byta droger mot sex och skrivit ut narkotiska preparat som sålts vidare på gatan( ja varför ska alla läkare ha snövitt samvete???), Lidl i Säffle rånat av yxman( ja varför ska Säffle skonas???). Slambilens baklucka gick upp och släppte ut tretton ton rötslam av människoavföring. Haha rötslam, det är världens äckligaste ord.    




Inga kommentarer: