lördag 17 juli 2010

skrevs i början på juni

Gud va man har grubblat. Har fått börja mitt jobb lite tidigare, fått så mycket jobb att jag tror vi ska klarar oss och jag är så glad för att nu är jag igång, bollen är i rullning och jag håller tummarna att detta kommer att gå vägen.

Att ha is i magen och tillit är inte alltid så lätt även om jag skriver om det ibland. Det är liksom sånt man vill ha som inte alltid finns där. Antar att någon vet vad jag talar om. Att ha tillit är att tro att allt kommer att ordna sig fast det är turbulent nu. Fast man står i tromben och snurrar, och vill. Och vet att man kan men det ger lite för lite för att leva ett ok liv.

Och leva ett ok liv är det vi vill. Inte lyxa jättemycket, det behövs egentligen inte, bara ha det gött. Nu. Slippa oro. Kuvert från a-kassan låter jag numera ligga ett dygn. Orkar inte alltid sova illa. Sista kuvertet innehöll rubriken:

INFORMATION OM KOMMANDE UTFÖRSÄKRING.

Jag vill inte grubbla, jag vill le jag vill ha glitter i mina ögon, jag vill kunna andas utan att det gör ont i bröstet och sova utan att vakna genomsvettig. Inför framtid. För vad är framtid om den inte är god, om den bara är oviss, om allt allt allt ligger på mig att fixa och trixa och ha tillit och oro och skratta och gråta och känna skiftningarna.

Undra om de på a-kassan har tillfälliga anställningar så de känner skiftningarna i livet? Politiker, tjänstemän, de som bestämmer och de som genomför. Hur mår de tro? Har de förmågan att känna in vad vi härnere känner?

Jag är skeptisk.

Inga kommentarer: