måndag 21 januari 2019

Kapitulation


Kroppen minns. Kapitulation. Som om det vore igår.



Jag har lyckats hålla tårar borta mestadels den sista tiden. Fastän det därinne har lurat bakom sminket. Häromveckan var det en göteborgare i kassan och vi började skoja och skratta på vår dialekt, han tog mig i handen och när han gick höll jag på att brista i gråt. Oförklarligt. Sådan längtan. Hemlängtan. Igen. Av att bli omhändertagen. En liten stund på jorden. Av någon, få lämna över mig själv i någons vård en liten liten stund. Inte tänka tanken att försäkringskassan …och vad händer om…nej nej jag vill inte tänka så långt.



Så nu står jag där igen. På randen. Vid avgrunden. Och jag vet att vägen tillbaka är så lång. Och jag måste orka en gång till.



Jag är en mästare på att mörka. För mig själv och omgivningen. Så jag hoppas ingen tycker att jag är en svikare nu. Eller en klenis. För jag kan inte förmedla min smärta. Och när smärtan inte längre koncentrerar sig vid de ansträngda delarna utan strålar ut i hela kroppen. Då faller tårarna. Som idag. Och jag klappar mig på axeln och säger. Nu har du varit tapper länge…vila nu och så hoppas vi det blir en kort vila.



När jag står och ska ta ner ett glas ur skåpet och jag orkar inte. När jag ska plocka in disken och inte klarar en tallrik ens. Då förstår jag knappt hur jag med viljans makt kunnat genomföra januari i kassan.



Jo med alvedon förstås. Och humor. Och nära vänner. Utan dessa beståndsdelar av livet förstår jag inte hur det hade gått.

Inga kommentarer: