fredag 12 oktober 2012

början på resten av mitt liv...


När man hamnar på andra sidan, den mörka sidan, då hamnar man bortom orden, i tystnadens värld. Inte den frivilliga tystnaden (för den älskar jag, den är skön) utan den tystnaden där man inte ens kan sätta ord på vad som är fel, eller ens att något är fel.

Jag träder in där ibland. Det har hänt några gånger i mitt liv, jag har inte kunnat tala, bara försvarat mig, jag har inte kunnat hitta rätt ord för att förklara mig, jag har tappat ord, jag har tappat minne och inte kunnat hålla fast instruktionerna. Överhettning - ja. Glädje över livet men insikten över allvaret och det jag har att leva upp till som jag inte alltid orkar. Misslyckande - rädslan som är korpen på min axel, den som förstör för mig, förlamar mig.

Jag är öppen här men vad annat kan jag vara? Kan jag ljuga i hela mitt liv? Får jag vara den jag är?

Hemskt, terrible, fruktansvärt. 

Det var en mental marsch på stället kan man säga. En total marsch på stället blev det. Igen. Sorgset, ledsamt –och som grädde på moset- hopplöskänslan infann sig, ska jag då aldrig kunna få ro, ska jag aldrig ge mig i kampen mot mig själv?  

Jag hamnade som vanligt i en annan tid trots att jag tränat mig på att vara i nutid.  Jag var i dåtid, ältade och bedrövade mig. Och skämdes förstås- inte att förglömma. Skammen – den andra akilleshälen - en av flocken följeslagare i mitt liv.  Jag vet inte hur jag blev den jag är, för mycket i tiden är utsuddat, raderat, jag har glömt, det är tomt. Skäms bara över min oförmåga över att inte vara bäst. Så terrible…

Och hela tiden, då som nu, letar jag med ljus och lykta intensivt efter det som inte finns, en förklaring på varför jag hamnar i hålorna igen, de för ögat osynliga. Är de bara inbillade? Är det bara jag som ser dem på näthinnan, varför är de ristade i min hjärna så att jag inte kan gå över, smyga förbi, simma under dem när de står i min väg?  Det går inte, jag måste in, slåss och kämpa till sista blodsdroppen och sen ta mig upp igen. Kravla krypa…

Mina minnen lämnar mig inte, när jag är i en håla övermannar de mig och visst, jag skulle inte finnas om de inte fanns, mina minnen är jag, men någonstans borde jag fatta att allt inte behöver minnas.

Jag glömmer det ibland. Det är nästan roligt mitt i det sorgliga. Jag glömmer att jag inte behöver minnas alla mina sömnlösa nätter, tiden mellan 03.14 och 05.00.  Alltför mycket fel saker minns jag fast glömskan verkligen verkligen i somliga fall vore bättre, skönare, vore välkommen. Alla mina fel och brister…

Och jag kan inte sluta fundera på om det kanske vore bättre att vara tyst. Att behålla mina hemligheter för mig själv, just för tron att jag då behåller makten över mitt liv, och mig själv. Jag är kluven till frågan, jag antar att jag inte är ensam med att behålla valda sanningar för mig själv. Vissa av sanningarna är ibland svåra att bära och inte vet jag om de har ett värde. För någon. De är inte intressanta och tämligen meningslösa. Det är bara de stora hemligheterna jag avslöjar. Min skörhet. Precis tvärtemot det jag borde.

Vi behöver både sanning och lögn för att överleva, det gäller kanske bara att förstå vilka situationer som kräver vad.

Jag har så svårt att acceptera smärtan i livet för den finns där nästan alltjämt. Min ständige följeslagare.  Jag har så svårt att acceptera att smärtan är där för att jag ska känna lycka stundtals, att lycka och olycka förutsätter varandra. Att smärta och ångest och hopplöshetskänslor är ett bevis på att jag lever. Mörker och ljus. Skugga och sol. Inne som ute, innanför huden likväl som utanför.

Jag vill inte jämföra mig med andra, jag vill vara jag. Inte heller vill jag vältra mig i andras elände för att känna att jag har det bra, som att det skulle vara mitt sätt att känna att jag lever. Nej nej.

 Vi lever i ljuset av varandra, vi har våra givna platser som icke att förglömma kan gå att klättra upp ifrån upp ifrån eller rentav kliva nerifrån. Vi ska inte leva i skuggan av varandra, vi ska hjälpa, stötta och definitivt inte trampa på varandra.

Vi förlorar och vi vinner hela tiden i livet. Varje vecka varje månad. Jag vill så gärna tro att jag vunnit nu i livets tombola, att jag är rätt här just nu och för evigt.

Vill så gärna. Och nog känns det så.

 

 

 

Inga kommentarer: