torsdag 1 december 2022

 skrivövning tema el 


Just nu är det tungt i livet. Jag älskar att laga mat. Maten är dyr och elen för att laga maten och diska upp efteråt är jättedyr. Drivmedel är dyrt, jag tittar skamset ner av samvetskval när jag lånar en bil och tar mig till affären. Att låta kalops koka 2 timmar nu är nästan uteslutet. Så jag kokar med hopknipna käkar och uppdragna axlar minst 10 ägg på en gång och äter under veckan, äter massor av kall mat som jag cyklar hem under stor möda och med röda kinder och med jättebra kondition som följd men diska det måste jag ju ibland så jag tittar av avsmak åt ett annat håll eller låtsas läsa en tidning medan jag smyger o sätter igång diskmaskinen. Självklart enbart när det blåst storm hela dagen.

 

Jag älskar att duscha och basta. Gissa vem som nu står en sketen minut och blaskar och skvätter och missunnar sig lååånga duschar, använder strumpor mer än en dag, inte går till badhuset och väljer bort det minst sagt trevliga samkvämet i bastun med diverse medbastare.

 

Jag minst sagt rynkar pannan och svär. Det är inte roligt att leva nu. Det är samvetskval för allt.

 

Men jag är ju bara en liten blicka i spelet. El mosaico en el juego tror jag det heter på spanska enligt översättningsprogrammet. Och självklart är Sverige AB det också. Den som trodde på löftena att vår nya regering skulle sänka bensinpriser och ge elsubventioner till oss får nog se sig lurade delux eller inse sig opålästa. De som trodde att vi i lilla Sverige hade något att säga till om i EU och världen och röstade på vallöftena kan se sig rätt blåsta.

 

Det är inte bara jag som förstört världen, vi är rätt många som varit tärande och skapat krig, sprängt gasledningar och utnyttjat människor i våra slavkolonier. Vi har utvisat människor och satt kvoter för hur många som får komma in här i vårt land, vem vet, det kanske finns de som på plats står och vinkar höger och vänster åt dem som anländer, som tyskarna gjorde i lägren för 90 år sedan. vad vet jag häruppe söder om stockholmen?

 

Det är inte bara jag som är en skurk här i livet. Den tanken håller mig vid liv.

Nu har jag satt på tvättmaskiner, satt igång diskmaskinen. Nu ska jag lyssna på musik i stället, på datorn, för elpriserna är på minus

 

El condor pasa.


Inga kommentarer: