söndag 24 januari 2010

ska man tänka "jaha" eller "det visste jag väl" här?

Störande ljud i skolan ger sämre kvalitet
2010-01-21 11:04

- Att två tredjedelar av lärarna anser att ljudmiljön är ett vardagsproblem visar att arbetsmiljön i våra skolor på långa vägar inte motsvarar vad man kan kräva av ett modernt arbetsliv och en bra skola, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.

Hörselskadades Riksförbund (HRF) presenterar i dag en rapport om störande ljud och samtalsvänliga ljudmiljöer. De har låtit intervjua ett stort antal individer, däribland ca 600 lärare om hur de upplever sin ljudmiljö:
· 2 av 3 lärare anser att ljudmiljön är ett problem varje dag/varje vecka.
· 63 procent anser att ljudmiljön gör dem trötta
· nästan 60 procent har svårt att höra vad eleverna säger.
· 71 procent får aldrig kontrollera sin hörsel på jobbet.
· över 70 procent av kommunerna gör aldrig eller sällan kontroller av skolans ljudmiljö.

- Ju sämre ljudmiljön är, desto sämre blir undervisningens kvalitet. Det drabbar dessutom lärare och elever i form av stress och högre sjukfrånvaro, säger Eva-Lis Sirén.

Lärarförbundet har redan tidigare föreslagit att ROT-avdraget för renovering och ombyggnationer även ska kunna användas för att rusta upp skolornas lokaler. Det skulle ge många kommuner en möjlighet att ta itu med det eftersatta underhållet.

- Våra politiker måste ta arbetsmiljöproblemen på allvar både för lärarnas och elevernas skull, säger Eva-Lis Sirén.


I Lärarförbundets utbildningsmaterial ”Ljud och oljud” kan lärare få råd och tips om vad de ska vara uppmärksamma på när det gäller sin hörsel och hur de kan förbättra sin ljudmiljö. I stödmaterialet ”Rösten” finns metodstöd kring hur lärare kan använda rösten på ett skonsamt sätt. Se vidare www.lararforbundet.se.


Upplysningar: Claes Nyberg, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Inga kommentarer: