onsdag 5 december 2012

sömn igen...

Läser i SN extra november/december ett litet reportage om sömn.

Det finns viss forskning som säger att det är svårare att sova vid fullmåne. En av fyra svenskar upplever sig ha sömnstörningar någon gång i veckan och det är mest kvinnor (förstås)som grubblar mycket när de lägger sig.

Det mest intressanta är det som sker med de sömnlösa.
  • presterar sämre
  • är ofokuserad
  • löper risk att bli feta
  • tappar balansen lättare
  • har svårare att fatta beslut
  • har sömre bedömningsförmåga
  • kan få stressrelaterade sjukdomar
  • minskad förmåga att få barn (gäller män)
Mitt i prick känns det som. Jag har lidit av sömnstörningar många år och känt av en del av dessa punkter. Men nog har jag förstått att sömnen är viktig för hälsan. Min räddningsplanka genom åren har varit tupplurar på luncher osv för att komma igen och orka genom dagen.

Turligt nog har det varit möjligt emellanåt att göra det. Jag vet att en del ler åt min vana och ingen mer än jag skulle velat ha bättre sömn, men jag är nog så störd så det går inte att förändra mer än kortare perioder. Oron återkommer hela tiden men varar inte lika länge numera. '

Det är ilandsproblem det här men många är sjuka i stressrelaterade sjukdomar, upplever press från så många håll så det blir onda cirklar.

Jag gillar inte oslutna cirklar. Jag vill att livet ska lägga sig tillrätta och att vi ska få må bra, det är vi värda. Just nu är mitt liv jätte jättebra. Men att våga påstå att cirkeln är sluten det vågar jag inte, olyckskorp som jag är.

Har en del att jobba med fortfarande, även om jag kommit långt med mig själv. Inte leva i dåtid, inte i framtid utan bara nu ch njuta av det - det är livets utmaning.



Inga kommentarer: