torsdag 7 juli 2022

 Min mammas dödsdag 0207 2022 


Idag är dagen jag saknat dig trehundrasextiofem dagar

gånger tjugoåtta år plusminus skottår

och ingen mer än jag

behöver bry sig om det.

 

Men siffrorna…de är här runt mig…

 

Allt som spelar roll är att du lämnade mig

alldeles för tidigt.

 

Tidevarv komma tidevarv försvinna.

 

Att du försvann från mig några timmar efter vår sista måltid

toppad med ägglikörglass

den där soliga dagen juli när jag hade badat i saltvatten

var bara

livets gång.  

 

Det var bara livets gång utan någon som helst rättvisa

för någon.

 

Varje dag dessa tjugoåtta år

har du dykt upp framför mina ögon,

de första åren med gråt,

men senare med leenden och beundran.

 

Det finns inget måttband i min ägo som kan mäta

min sorg över den förlorade chansen

att få veta allt. Att få ha dig en stund till och

berätta för dig vad du betydde.

 

I alla mina drömmar jag drömt om dig

har jag vaknat och gråtit.

 

Idag kan jag kan frammana bilderna av dig,

sörja dig, längta dig, drömma dig,

skrika ut sorgen där inte en enda själ

behöver höra,

låta tårarna falla tyst tills

näsan täpper sig och ögonen

förblir förblindade av

sorg.

 

Det får dig inte tillbaka.

I N G E N T I N G

får dig tillbaka.

 

Och siffrorna. De finns.

 

I sorgens kölvatten invaderade skuld och ångest min strupe, gjorde den

oförmögen att berätta att alla de timmar och minuter jag förlorade med dig

gjorde mig till en obegriplig gestalt, dömd att grubbla.

 

 

Hur orkade du, vad gjorde du avkall på,

vad kände du och vad hemsökte dig om nätterna? Och varför?

 

Frågade jag inte…?

 

Jag hade velat sitta med dig ytterligare timmar och minuter

för att få veta.

 

På min näthinna är färgen på din blåa blus fastsydd,

din ögonfärg smälte in i den.

pliret i dina ögon når mig ännu via fotokopiorna,

dina fårade händer och din lycka över ditt barnbarn Hanna är etsade

i min glädje över att du fanns i mitt i liv 29 år.

 

Siffrorna? Det är 2022.

 

Du försvann den 2 juli 1994. Min förstfödde kom 2 september 1994.

Du skulle blivit 94 i år.

 

Du föddes 0202 1928. Min förstfödde blir 28 år i år.

 

Vad är det? Tänkvärda sammanträffanden, inget annat.

 

Du är för resten av mitt liv

ett skimrande vackert minne.

 

En dag vill jag också vara det.

Inga kommentarer: