tisdag 23 augusti 2022

 Ett ställe att stoppa dem.

De nya, de gamla,
De väldiga, de fjuttiga
De genom livet glömda, i det fördolda bevarade,
goda, konstiga, knäppa
de sorgset oupplevda de glatt minnesvärda.
De ilande spännande kusligt otänkbara,
de lilaskimrande försiktiga de svarta skrämmande
gratisvarianterna och de alltför kostsamma.
För dig kanske obetydliga
För mig ändå…drömmar
Drömmar om fart drömmar om fläkt
Drömmar om flams drömmar om trams
Drömmar om stillhet drömmar om ro
Drömmar om leenden drömmar om flirt.
Drömmar om de som lämnat mig och de ännu inte anlända.
Drömmar om det som getts mig drömmar om det jag förlorat.
Drömmar om landremsa drömmar under ytan
Drömmar om att önska stranda, drömma om att dyka
Drömmar om berg drömmar om forsar
Drömmar om vinster drömmar om förluster
Här har de sin plats och här ska de vila.
Och ingen annan än jag ska krossa porslinet.
Och ingen annan än jag ska genomföra
Och ingen annan än jag ska döma dem.
Jag låter mig ostörd vaggas i hängmattan.
Kelar med en svart päls. Pussar på en kanin-nos.
Och så mycket mer. De kan inte bli för stora.
Livet
inte mer än så
men ändå
så stort.
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

Inga kommentarer: