fredag 15 oktober 2010

de senaste veckornas vånda...

Lamslagen och nedslagen av livet. Pappersarbete kan ställa till det. För arbetsgivare och för dig.

Självklart ska arbetsgivaren sköta sig, de har ett ansvar och självklart ska den anställde, medborgaren i Svea AB sköta sig, rätta in sig i ledet, göra det man ska.

Får man ifrågasätta idag eller ska man hålla käften? Jag håller på att bli komplett galen på a-kassan jag skriker snart rätt ut utan en tanke på var jag är. Jag orkar inte le längre. jag orkar inte ringa dit för jag bryter samman och det vill jag inte att de ska få den trillfredsställelsen.

Vecka efter vecka, begäran om kompletterande uppgifter som redan är skickade, påminnelser om rättelser som redan är gjorda, hotelser om att ersättningen kan komma att omprövas om de inte får in de uppgifter de begär. Trots att jag redan skickat!!!!!!!!!!!!!

Är det konstigt att folk behöver piller idag? Är det konstigt att arbetslösa är slut och deprimerade? Jag balanserar farligt nära avgrunden. Jag ska begära intyg på intyg hela tiden och skicka in kassakort som ska stämma på minuten trots att jag inte får ett öre när jag jobbar. Herregud.

Färdig att ge upp…

Varenda helg blir förstörd av dessa jävla brev. Jag svär inte ofta men jag är blek och darrig, jag sover inte. Får vrida mig i oro över att jag ska bli avstängd fast jag inte gjort fel. Käkarna åter totalspända, axlarna stela, kroppen som en reptil, beredd att fly. Beredd att ge upp.

Myndigheterna är inte kloka. Har gått nuts, bananas.

Och alla dessa berättelser av deprimerade som aldrig någonsin efter år av extrem press i arbetslivet orkar jobba heltid mer, inte får några deltidsjobb och blir utförsäkrade. Ingen ersättning någonstans ifrån. Jag vill kräkas på detta jävla Sverige ibland.

Denna vanmakt har suttit i i tio år nu. Över världen som den är. Över hur vi är dömda att ha det, hur vi väljer. tankarna snurrar över hur de som bestämmer kan sova, om de över huvud taget tänker vad de utsätter sitt hunsade folk för .

Jag säger som han i ”kraschen ” sa. ”Jag tycker det är förfärligt som det har blivit med vissa saker. Det är nästan så man undrar om det inte är läge för revolution". Janne Pettersson på Biltrimningen.

Passande citat.

Inga kommentarer: