torsdag 8 september 2011

glad idag

Jag har en bekant på facebook som får fram så mycket bra visdomsord och lägger ut dem. Det inspirerar mig.

”Jag ska vara nöjd idag” var ett.

Ja visst kan man programmera sig själv det första man gör när man vaknar, ställa in frekvensen på må bra istället för att känna den såriga halsen och de irriterande hostningarna. Istället få ner i duschen och ställa sig och låta det underbara livgivande vattnet stråla över en, tvåla in sig och schamponera sig och packa in sig i nyttiga krämer och njuta.

Sätta på tjocksockarna som faktiskt behövs nu när hösten gjort sitt intrång men ändå inte ståtar med någon lövprakt. Njuta av den där lila filten i den grå soffan och le åt att jag matchar den med sockarna.

Ta fram en tallrik mat och se på den med vördnad, känna att det vattnas i munnen trots att jag äter den ensam härhemma och inte har något fast jobb ännu. För jag måste ju tro att det ska lösa sig på något sätt, jag är ju bara 46 för bövelen, med en massa kunskaper, någonstans ska jag välan passa in och kunna försörja mig och de mina.

Idag och i morgon har jag jobb och det känns härligt, jobbet jag gillar så mycket i delin. Tanken på trevliga människor jag ska möta och att jag ska producera något gott. Få le lite igen, det gör jag ju inte här hemma ensam i huset. Då bara hostar jag och sover just nu.

Tanken på den där familjen jag har gör mig glad, så mycket ensamma människor det finns som inte har någon eller något nätverk runt sig, det måste vara hemskt. Jag har till och med en dator jag kan få skriva och uttrycka mig på, sen får vem som vill läsa eller välja att inte läsa.

Tanken på alla de otroligt generösa människorna jag har runt mig i Forever gör mig också glad. Igår höll jag en liten ”föreläsning” om hud och hudvård utifrån det jag lärt mig i företaget och alla var så intresserade och tyckte att jag gjorde det bra och det gjorde mig så fantastiskt euforisk. Jag mådde så bra av allt det jag lärt mig och allt jag kan och kan lära vidare. Att livet är ett lärande det vet jag ju. Att utmana sig att göra saker man aldrig tror man skulle kunna, jag menar jag prata inför en grupp om hud??? Aldrig för sex år sedan inte! Men nu! Jag är glad idag…

Och sen hittade jag alldeles nyss en brie i kylskåpet. Så det kan bidra till att hålla mig ännu gladare idag.Glad = Nöjd!

Inga kommentarer: