tisdag 6 september 2011

Köttbulle-bestyr i vardagen.

Ha!

Oinspirerade jag rullade för en stund sen köttbullar så det stod härliga till. Jag har i många år misslyckats med att göra goda köttisar, för lite eller för mycket kryddor, alltid för hårda och skämsigt nog har jag inte ens tagit fram kokboken för att titta i bland recepten. Jag har bara hatat mig själv för att jag inte klarat det och jämfört mina med mammas som naturligtvis var godast i världen.

Men nu! Jag har knäckt köttbulle - koden, 46 år gammal. Jag hittade ett recept som jag hade som grund och sen hade jag i lökpulver i stället för riven lök och jesses vad gott! Det gick åt några när jag stekte och när minste mannen kom upp och smakade stelnade han till först och gjorde sen tummen upp med ett leende. Ett lättnadens leende att mamma äntligen lyckats kanske.

Sen gjorde jag korv stroganoff av en gammal falu som låg där och gick efter dessa tilltag ut i solstolen och vek den bakåt och somnade. vaknade av att jag snarkade kraftigt(och då menar jag mega - kraftigt).

Det tog på krafterna. I alla fall när man är lite sjuk och klen som jag är just nu.

Inga kommentarer: