söndag 21 augusti 2016

Att åka på pumpen...


Längs med den här resan de sista åren, resan med kroppen som sannerligen också varit mot kroppen har det tagit stopp två eller tre gånger. Två gånger har jag inte kunnat påverka själv och en gång har jag blivit övermodig. Vet inte om det är så intressant för någon att veta men jag tänkte använda bloggen lite i terapisyfte också. Tror många känner igen sig.   

Förra sommaren. Första stoppet. Hade ont i foten mer och mer under försommaren och till slut kunde jag inte ut och gå promenader längre. Fick svårare och svårare att gå på jobbet, haltade. Satt hemma i solstolen så mycket jag kunde, orkade inte ens ut och plocka svamp. Så ont gjorde det. Jag har en hallux valgusknöl på högerfoten men det var liksom under den det gjorde ont. Så till slut beställde jag tid hos en ortoped och han kollade. Det visade sig att jag inte har någon trampdyna kvar under knölen så jag hade gått på skelettet. Inte konstigt att jag hade ont. Ilägg som jag skulle gå in successivt och när det var klart så var jag smärtfri! Så underbart! Nytt liv kändes det som. Tog alldeles för lång tid med all smärta bara, så mycket ledsamheter och eländes tråk var livet då. 

Andra stoppet. I november. När jag är nästan på topp träningsmässigt och kroppsligt. Är på ett pass och kliver ner från bräda och STUKAR den onda foten, den jag äntligen blivit smärtfri i efter allt elände. Så terrible det var, sådan panik jag fick, så ont det gjorde. Krasade till och jag lyckades med konststycket att svimma också. Pinsamt värre. Och den här gången har lilla foten tagit ännu längre tid på sig att bli ok, på grund av att jag slarvat med sjukgymnastikprogrammet. Men nu i augusti nu börjar det kännas bra igen. 

Tredje stoppet var i våras. Det är ju så roligt att gå på passen, alla peppar varandra. Skratt och fniss är genomgående tema känns det som. man blir taggad att ta i mer, känns som det ger resultat. Då känner jag inte förrän det är försent att jag gått över gränsen igen. Så armbågarna pallade inte, foten pallade inte mer. Jag fick ont ont ont. Ledsen igen. Fick kliva av och vila massor, kunde knappt sova ordentligt på nätterna av smärta.

Så… börja om igen. Enbart sjukgymnastikprogrammen som träning, inget mer. Har nu kört hela sommaren med kort uppehåll för utlandsresa och återigen börjar det kännas bra. Men när ska man lära sig? När ska man hitta lagomnivån? 

Vad jag vill säga med detta är det går att komma tillbaka men det är så jäkla kämpigt och trögt och tråkigt. Alla vill ju må bra och leva utan smärta, det är prio ett. Och sen lära sig stanna i tid. Inte gå över gränsen…

Inga kommentarer: