torsdag 25 augusti 2016

Otur eller bristande respekt?


Läste om mannen som kom till sin mammas lägenhet och fann mamman död på golvet i trosor och när han ringde efter ambulans så förstod han att hon var död och fann ett dödsintyg på ett bord. Alltså hade läkaren gått därifrån utan att täcka över kroppen och inte hunnit underrätta mannen under ca 4 timmar.  

Ja vad vet jag, det är kanske värre än någonsin idag i samhället, det går att googla död och läsa artikel på artikel där människor dör och hittas av hemtjänsten och på äldreboenden men att de får ligga kvar på golvet utan något över sig och att man inte hinner underrätta någon p4 4 timmar känns märkligt.  

Det måste väl finnas en tanke hos de som arbetar att det finns en liten risk att en anhörig kommer och tittar till sin mor/far eller vad det är. Att risken att de hittas i det tillståndet skulle göra att man måste se till att det är ok innan man lämnar. Eller har jag fel?  

Saker har alltid två sidor det vet jag, allt kommer inte fram i artiklar. Men hjärtat gråter när jag tänker på hur man skulle mått efter att ha hittat en anhörig så…känns som bristande respekt. Känns som äkta sorg om det är så att personalbristen är så skriande svår att det inte går att hinna med se till att någon täcks över eller flyttas till en säng… 
 
Behandla din nästa som du vill bli behandlad fick jag itutat mig när jag var liten. Hur vill du själv att det ska se ut runt dig? Jag är inte där ännu har inte haft så mycket kontakt med äldrevård ännu. Kanske ska jag vara tacksam för det, jag vet inte. Det finns säkert guldkorn och fina ställen där sådant inte händer.
Hoppas jag.

Inga kommentarer: