måndag 7 juni 2010

Nyheter i tidningarna:

39-årig kvinna gripen för misshandel av 20 årig kvinna i lördags natt.

En man i 30 årsåldern greps för misshandel av kvinna. Knytnävsslag i ansiktet. Anhållen.

16 årig flicka knivskuren av en 18 årig manlig varelse.

Kiosken och sommarkaféet på jogersö stänger efter upprepad vandalisering. Stora fester som medför flera timmar skräpplockning dagen efter.

Man i 50 årsåldern åtalas för barnvåldtäkt, ett barn i 7-8 årsåldern.

21 åring våldtagit en 14-årig flicka inför ögonen på kamrat, som inte larmade.

48 årig kvinna åtalas för att ha knivhuggit sin tidigare man i bröstet på Strandstuvikens camping.

Jag tror jag slutar här. Detta är ett axplock. Det är fasansfullt, det är vidrigt, det är vämjeligt. Hur vi är och vad vi gör mot varandra i denna värld. För överallt i världen, i land efter land begås vidrigheter som noteras i tidningarna på samma sätt till en allt mer avtrubbad befolkning, som får kämpa med sina egna liv och sitt leverne, sina sjukdomar, mediciner, väntan på provsvar och i värsta fall, avfärdande av läkare, ha frustrerande kontakter medmyndigheter som gör att ryggarna kröks och förtvivlan väcks över att inte bli förstådd, bli lämnad utanför gemenskapen på ett eller annat sätt.

För I Sverige dödar också 21 årig man en 73 årig kvinna i ett skogsområde, en 16 årig pojke dödar sin jämnåriga flickvän, det är överfiske och utsläpp av övergödande ämnen som vållar skada, det är resistenta bakterier som ökar i mängd och kräver krafttag.

Jag vet att man inte ska fokusera på elände, se det lilla fina i det stora och så vidare men jag blir så galen ibland. Jag vill inte se inte höra, jag vill stänga av eller sova. Orkar inte ta in.

Hmmm vad kan det lilla i det stora vara just nu? Det lilla fina som händer som vi ska glädjas åt i Sverige i verkligheten? Kronprinsessans förestående bröllop med mannen av folket, som tidningarna fyller sidorna med?

Nä jag önskar jag kunde stänga ute det spektaklet med. Härligt att vår tronarvinge gifter sig till kostnader av vadå? När vi behöver sätta in resurser som knappt finns överallt i skolorna, när vi skulle behöva minska grupperna med stora barn i förskolorna och se till att tiden de är där är dräglig för alla.

Hmmm förresten by the way. Det regnar. Och jag sitter på altanen i lite gosig värme med sockar på fötterna och har fotinpackning och lyssnar på regnet mot altantaket, är det det lilla i det stora kanske?

Inga kommentarer: