onsdag 7 december 2011

intressant ledare...

Charlotte Boströms ledare i SN i tisdags...

Snart kraschar systemet igen

Ett tunt frostlager täckte för ovanlighetens skull ­Nyköping i går morse. Det första jag kom att tänka på var inte växthuseffektens potentiella inverkan på kylans sena ankomst, utan när tågen ska börja bli oproportion­erligt sena igen.

Svenskarna har mer förtroende för TV3 än för SJ, enligt färska siffror från Förtroendebarometern. Tågföretaget får stryk av bland andra Försäkringskassan, Facebook och Coca Cola.

Men man kan inte skylla på endast SJ. Trafikverket, Transport­styrelsen, staten och regeringen är andra nyckel­spelare. Sedan avregleringen drog igång för tio år sedan har de haft vitt skilda visioner om hur tåget ska ­utvecklas. Dåligt spårunderhåll, trasiga tåg och för många tåg har sammantaget lett till allt fler förseningstimmar. Redan före avregler­ingen var de många – 74 000 stycken på åtta år, enligt en granskning av magasinet Filter. Förra året blev det alarm­erande 45 000 timmar enligt fackförbundet Seko.

Avregleringen som var fullt genomförd förra året kan beskrivas med det förr i världen träffande uttrycket, tågets hastighet. Resultatet har blivit en rejäl inbromsning på ­spåren. Det har inte minst lett till stora problem för ­resenärer som ska utomlands. Men finansminister Anders Borg ser ingen lönsamhet i höghastighetsspår som kan förbinda Sverige med övriga Europas moderna tågnät. Det har tyvärr lett till att det tagit mig 21 timmar att resa från Stockholm till Århus i Danmark, för att bara nämna ett exempel.

Tågsoppan är med andra ord ett surt långkok. Inför förra vintern körde SJ en humoristisk förlåt-kampanj i Juholtsk stil. Den gick ut på att folk inte vågade säga att de jobbade på SJ och att företaget nu skulle skärpa sig. För att spara pengar skulle SJ kunna använda samma reklamfilmer i år igen – det lär behövas.

Charlotte Boström

charlotte.bostrom@sn.se

(

Inga kommentarer: