måndag 9 augusti 2010

ett härligt företag!

Så svek SJ kunderna
Publicerat i dag. 08:02

Antalet anmälda tågfel har exploderat, de inställda tågen fördubblats och förseningarna ökat. Samtidigt nästan halverade SJ sina investeringar i fjol och underhållet har släpat efter. Det visar första delen i DN Ekonomis granskning av SJ:s kris.

Skriv ut Textstorlek
4 kommentarer 0 Bloggar
1rekommendationerDela med andra:Annons: I år har SJ:s ledning skyllt tågkaoset på Banverket, Trafikverket och vädret. Men DN:s granskning visar att sommarens tågkaos inte är någon tillfällighet. SJ har under senare år haft stort fokus på lönsamhet.

Under 2009 genomförde vd Jan Forsberg ett sparprogram som skulle minska kostnaderna med 15 procent för att vinstmålen skulle uppnås . Investeringarna nästan halverades jämfört med året innan och underhållskostnaderna pressades.

Annons:
Samtidigt ökar SJ:s problem snabbt.

DN Ekonomi har tagit del av underlaget till en kommande rapport om anmälda olyckor och fel som Transportstyrelsen håller på att ta fram.

Den visar att antalet anmälda händelser inom järnväg med olyckor, tillbud och andra fel och brister under första kvartalet i år ökade kraftigt.

Då gjordes 248 anmälningar jämfört med 185 under samma period 2009.

Och trenden är stigande. Transportstyrelsen har ännu inte hunnit analysera orsaken, och i rapportunderlaget står att man inte utesluter att det kan bero på ökad anmälningsbenägenhet.

Samtidigt visar Trafikverkets årsrapport att antalet inställda persontåg var dygt 26 000 förra året. Det var en fördubbling jämfört med året innan. Dessutom ökar antalet tågförseningstimmar kraftigt. En stor del av problemen rör SJ AB.

Många av problemen handlar om det som en gång var SJ:s prestigeprojekt: snabbtågen X 2000. Men tågen börjar bli gamla.

Flera lokförare som DN Ekonomi talat med berättar om hur SJ överutnyttjar snabbtågen samtidigt som underhållet släpar efter.

Vanligtvis får en lokförare på X 2000 minst en A4-lista med brister och fel som bör åtgärdas på det tåg han just ska köra. Sommarens kaos har också i stor utsträckning berott på trasiga X 2000-tåg.

Bristerna syns även i Banverkets rapporter. Av sju olika tågtyper är snabbtåget det som är överlägset mest försenat. De senaste tre åren har knappt tre av fyra X 2000-tåg kommit i tid.

I sommar har flera X 2000-tåg tvingats köra med begränsad hastighet. Enligt både lokförare som DN har talat med och information från SJ självt är vanliga problem att tågens lutningsmekanism inte fungerar samt brister i elförsörjningen till motorerna.

I årsredovisningen för 2009 skrev vd Jan Forsberg att en ”framgång under 2009 var att vi lyckades lokalisera och komma till rätta med de tekniska problemen på X 2000”.

Men i verkligheten har problemen fortsatt.

Knut Kainz Rognerud
knut.kainz@dn.se

Inga kommentarer: