torsdag 8 april 2010

dalgång

Just det, det i helgen uppkomna chocken andningsproblem var en ny sak att förhålla sig till. Jag fick feber och ont i halsen på långfredagen och sov och vilade hela helgen. Tog ipren för febern. Har en tid också känt att jag haft svårt att sova och komma till ro på natten, i vargtimmen. Har inte vetat varför riktigt.

Annandag påsk framåt 16 då jag förgäves försökt koppla av insåg jag att jag hade problem att andas, hade bara inte satt ord på det riktigt. Då uppstod en liten lätt ångest och jag chattade med vänninan om hur göra.

Ring 1177 så får du lite lugnande besked sa hon. Det är mest andra man ringer dit om, inte sig själv liksom. Så jag ringde dit och berättade symptom och vad jag tagit.

- IPREN!!!!!!!!!!!!!!! Det ska man inte ta om man har astma!!! Säger rösten i luren.

Jag har förkylningsastma men har aldrig hört talas om ipren-uteslutandet….så hon rådde mig att åka in till akuten, att jag antagligen hade reagerat på det verksamma ämnet i Ipren…

Jösses vilken stor grej det blev, jag hade ingen aning, men det var skönt att sätta ord på att nåt var fel och att jag känt det ett tag. Mindre skönt var det att ligga där och försöka sova några timmar i väntan på en läkare, det tog 7h och man hinner tänka mycket under de vakna stunderna. Vad gör jag här, ska jag gå, andra kanske behöver platsen bättre…

Men andningsproblemen lättade successivt och vi hade bara ett rådgivningssnack farbror doktorn och jag som satt och gäspade och kliade sig i ögonen, säkert helst slut efter allt. 7 timmars väntan, stress som en annan säkert inte varit i närheten av trots 18 år i transportbranschen.

Men visst fick man en tankeställare om bipacksedlar och ställa alla relevanta frågor och allt man kanske inte kommer sig för vid tillfället.

Och som jag sov dagen efter! Som en inlagd sill, utan grönsaker och lag. Orkade knappt släpa mig nerför trappan och upp igen. Och huvudvärk som kycklingarna som snart ska nackas hellre skulle vilja ha. Sov liksom i omgångar, som man gör när man haft maginfluensa ni vet.

Men nu är jag snart tebaka på spåret igen! Snart!Tipp topp!

Inga kommentarer: