måndag 11 april 2011

hälsokontot...

Sparade en artikel i nån hälsotidning om Blossom Tainton-Lindqvist, om det här med hälsa. Alla människor ska ta ansvar för sin egen hälsa och det största hindret är alltid en själv. Allas kroppar är olika sammansatta och den reagerar olika beroende på vilken form av träning och kost man stoppar i sig. Attityden till kost och träning bör vara realistisk och utgå från den egna livssituationen. Inte köra för hårt om man inte orkar det alltså. Enkelt? Ja det låter ju så!

Det som Blossom Tainton-Lindqvist insett är att man måste hitta balansen och lyssna till sin egen kropp och se allt ur ett helhetsperspektiv. Hälsan har vi med oss hela livet, det gäller att se att den är så bra som möjligt hela tiden.

”Att hålla sig i form är inte att få fler år till livet utan att få mer liv till åren” avslutas artikeln.

Så kan det nog vara, men vet ju någonstans därinne att de där elementen måste fungera, sömn, kost, träning, positiv inställning, annars kör man där med ett par däck i dikeskanten och det är ju fortfarande så många som gör det. Som inte mår som man bör.

Så om inte viljan finns med andra ord, om det bara existerar en brist på ork att ta tag i sitt liv så kommer man ju inte fixa att må bra. Det är ju elementärt liksom . Det är ju ingen annan som kan göra det åt en, allt man måste kan man bara göra själv.

Det går inte att säga att det är matens fel att jag är överviktig, eller att det är jobbets fel att jag inte orkar träna, det är ju bara prioriteringar i livet man gör. Väljer man att sitta i soffan och häcka istället för att promenera så kommer det att komma surt. Det är ju inte svårt att haja egentligen.

Gör du något dumt regelbundet tillräckligt länge får du problem hörde jag nyligen Ronny Kvist säga på en föreöläsning och det var inte svårt att förstå.

Bara det att man inte orkat ta tag i det på så länge och det är hårt att inse.

Vi har ju bara ett liv och man vill ju hänga i så länge det går, och må bra i stunden. Så nu har jag tagit tag i mitt liv och börjat träna igen och det är underbart! De andra bitarna, de mentala, är jag klar med. Tror jag! Ii alla fall just nu!

Nu ska jag få njuta lite ett tag, ingen oro ska nästla sig in i mitt liv.

Inga kommentarer: