lördag 2 april 2011

jag kanske inte förstår...

125 000 heltidsjobb motsvarar den övertid svenskar arbetade i januari, läser jag i Dagens Arbete. Övertiden har ökat mest i industrin. Jösses det låter inte klokt.

Så många som fortfarande går arbetslösa och vill ha ett jobb och så många som inte orkar jobba massa övertid på grund av för hög press. I alla fall inte någon längre tid. Trots detta existerar dessa siffror.

Ja vad ska man säga,kanske jag saknar kanske kunskaper att tolka dessa siffror. Jag kanske inte har hela bilden här, de som arbetat denna övertid kanske har tagit ut den i timmar på annan arbetstid eller så...vad vet jag, det kanske inte är så farligt som det låter.

Det är bara det att en lite varningsklocka ringer...att man inte anställer utan hellre ger övertid till de som är kvar...att så många fler skulle kunna få jobb som vill jobba. För det vill ju de allra flesta.

Inga kommentarer: