onsdag 21 november 2012

svårt hitta en rubrik som passar till det som var.


”Mänskliga kvarlevor” är ett drastiskt uttryck som etsat sig fast i hjärnan på mig. Inte bara för den bokstavliga innebörden utan för att jag nästan varit en sådan, en som under många år bara existerat. Jag har sett oräkneliga hetsande, stressade och förbannade när något inte gått deras väg och jag vet att de inte heller förstått livets innebörd.

 

Frågan surrar runt mig om jag sett andra som kvarlevor enbart för att jag själv inte mått bra? Jag har i cirka tio års tid ställt frågan om jag har fel och om samhället är jättebra bara att jag inte fattat der? Är det jag som påverkar människor i min omgivning till dysterhet? Kan människor se att den här individen inte mår bra så den kan man sätta sig på ännu mer och är det inte värre än vanligt översitteri? Ska det gå till så idag?

 

Vem bestämmer om jag har rätt eller fel som ser världen svart? Hur kan man låtsas vara glad och positiv utåt när man får kämpa så för att räcka till för de man mest behövs för? Och vad är det egentligen för fel i att vara en kännande människa? Varför har så många pansar utåt, vad bär de inom sig? Hur vore världen om vi smälte våra skal och började leva och njuta av hur det kan vara? Hitta det lilla i det stora och vårda det.

 

Livet går ju inte på räls, speciellt inte under småbarnsåren. Många har mer jobb än de vill, tiden räcker inte till för allt man måste och många lever i arbetslöshetens och sjukdomarnas osäkerhet där a-kassans byråkrati och försäkringskassans krav inte hjälper alla, de kan stjälpa om man inte är tillräckligt stark. Är mänsklig kvarleva ett för drastiskt uttryck då tryggheten känns utom räckhåll, när tröttheten lamslagit en totalt och man inte ser någon utväg? Kanske…

 

Jag fattar inte det är för generalfel i samhället när man blir uppsagd, är mentalt utsliten och övertalig på ett företag och blir mottagen som en tillgång på ett annat? Så olika livet gestaltar sig för oss och hur påverkade vi är av nedskärningar vi som inte är födda med silversked i munnen. Vad är det för fel i Sverige som gör att vissa företag år efter år bara tillåts fortsätta skära ner medans andra fortfarande har en balansgång mellan ekonomi och service? Varför är förutsättningarna så olika och varför får det fortgå? För visst säger väl ändå sjukskrivningssiffrorna i Sverige att det är fel att skära ner och skruva upp tempot för resten? Eller är det ofrånkomligt att man likt slavar ska ersätta de utslitna med andra som orkar istället för att ta tillvara resurserna som personalen är kan vara? Jag är i alla fall övertygad om att det är inte bara vår egen inställning som är fel!

 

Nästan alla är mer eller mindre trötta i knopp och kropp av olika skäl.

 

Jag är trött i kropp och knopp men av anledningen att jag fått ett nytt jobb, jag har nya arbetsuppgifter för första gången på många år. Det är jobbigt att lära nytt. Jag har börjat om, blivit uppsagd och arbetslös efter 22 år inom staten men inom två veckor fått ett nytt jobb i samma ort där jag bor. I 17 år har jag varit på samma arbetsplats och under den fanatiska osthyvelns decennium fantiserat om världen utanför, är den bättre eller sämre, är det mig det är fel på som inte orkar bördan, inte orkar ta mer skit? Jag har inom mig anat men inte vågat bejaka sanningen och vända ryggen åt oriktigheterna.

 

Jag är inne i annan farled nu, bortom kollisionskurs. Vart jag är på väg vet jag inte och jag har bara mig själv som kapten.  Jag kan inte be någon annan fatta besluten åt mig. I många år har jag släpat mig fram mot en vak på tunn is och den bilden vill jag ska symbolisera nedskärningsdecenniet med färre anställda som skulle producera mer med ännu större leenden på läpparna. Nu går jag från den där vaken, inte med tjo och tjim men med ett litet hopp. Ett nytt liv. Jag har kommit ur det gamla levande, även om jag inte trott det alltid.

 

Att slippa få en svordom i ansiktet av kunder för vad det kostar, slippa höra ”era jävlar” för att det inte funkar som de vill, eller för att regler inte passar, är ljuvligt. Det borde vara en mänsklig rättighet, liksom rent vatten.

 

Och samtidigt inser jag att vi alla har väldigt lite förståelse och insyn i varandras liv. Ett jobb där du trivs, fysiskt krävande eller bara krävande och stimulerande är så otroligt mycket mer värt än att vara mentalt död när du åker hem. Och trivs du med livet och jobbet är du kanske inte medveten om vilka misärer det finns på andra arbetsplatser, hur många människor runt om dig som kämpar i det tysta.

 

Realistpessimist kan jag erkänna mig skyldig till. Det är inte en bra egenskap men jag kan inte stänga världen ute, jag är tvungen att vara medveten och konfronteras med det jag ser, för att försöka förändra.

 

Vi måste lära oss säga stopp i tid och inte acceptera allt. Få må bra och njuta av livet.. Nu kämpar vi vidare!

 

 

 

 

 

Inga kommentarer: