torsdag 22 november 2012

Nutid igen- min tid- bästa tiden.


Jag kanske ska bryta av lite med dagens liv igen för att det inte ska bli för enformigt. Jag kanske slänger in en och annan text här då och då för att livet inte alltid är tjo och tjim. För att livet innehåller allt, hela spektrat, sorg glädje ilska och..ja vadå? Ett ljusfyllt sinne.

Jag var en allvarsam själ då, alldeles för tyngd och arg över livet som det var och hur det förflöt. Jag var för av allt. Jag har alltid varit en tyngd tänkare, som gärna ältade det som var, grubblade för mycket. Ända sen jag var barn har jag varit rädd för allt, rädd för att dö, rädd för att förlora, vilket gör att jag aldrig levt fullt ut. Visst har jag varit sorgfri stundtals men då har det handlat om att döva något som saknats, döda tristessen.

I dag är åren på SJ i dimma, det är ett ställe jag aldrig vill tillbaka till, den arbetsplatsen för absolut inget gott med sig, och jag är så glad att jag kom därifrån levande. Alla steg jag tagit i mitt liv har lett mig dit jag är idag, där jag känner sådan enorm glädje över livet, jag har världens bästa jobb idag med massor av möten, ett positivt men ansvarsfyllt arbete med mat och allt vad det innebär.

Jag har träffat några underbara själar som är med mig i vått och torrt. Som tänker som jag, vill som jag, öppnar mina ögon på ett varsamt sätt, får mig att skratta och le och samtidigt kan få mig att fälla en tår av rörelse. Allt är rätt, inget är fel. Allt måste finnas för att man ska leva. Jag är så lycklig.

Jag har dessvärre varit sjuk länge nu. Mina astmamediciner har jag fått hämta ut tre gånger minst, det är inte klokt, jag har aldrig varit så sjuk och hostat så fruktansvärt, varit så utarmad och trött på att hosta och spotta slem men visst har jag fått vila och reflektera mycket efter en intensiv sommar på jobbet. Vägen tillbaka är lång och seg, det är uppförsbacke och jag bygger upp mig successivt med promenader inför stundande träningspass på puls och träning.

Jag har också fått känna på en ny känsla. Ilska, som jag aldrig tillåtit mig att känna förr, det var fult när jag var liten, jag har aldrig fått vara arg eller ilsken och det är en känsla jag tryckt undan i hela mitt liv. Så nu håller jag på och lär mig hantera ilska. Och lär mig tillåta mig att känna det. Inte det lättaste alls. Jag har stött på ett par beteenden alldeles nyligen där jag blev så ilsken så jag höll på att explodera. Försöker kanalisera ut detta så det ska komma ut på rätt sätt, så att rätt människa ska få ta del av det. Har i alla fall börjat den resan, att inte bita ihop längre. Får se vart den leder. Jag har väldigt låg toleransnivå just nu mot dumheter och hoppas att ett deltagande i en grupp på jobbet som lär oss bli bäst på service kan få mig att med andras hjälp hjälpa andra att tänka på rätt sätt.

För idag är jag rätt människa på rätt plats, äntligen. Idéerna bubblar ur mig, jag älskar att vara där jag är. Och ingen och ingenting ska få förstöra eller ta ner den känslan hos mig.


Inga kommentarer: