torsdag 8 november 2012

ett gammalt inlägg till jag garvar idag åt detta...men jag grät då...


 

Vi borde öppna våra sinnen och snacka mer med varandra istället för att spela ankor och stå på behörigt avstånd. Det är trevligt att prata en stund i stället för att få ett flåsande i nacken av en stressad resenär.  

 

På senhösten förra året stod vi klockan 06.00 vid busshållplatsen. Vi hade 8 minuter på oss tills bussen kom. Ett bedövande mörker rådde, vi hade som vanligt överraskats av mörkret, aldrig förberedda, fleece var liksom livsnödvändigt. Jag stod där med människor jag ofta såg men aldrig pratade med. Jag rökte inte för jag är rätt hälsosam. Vi började spekulera i vad som skulle hända med affären som stängts alldeles nyss. Fantasifulla gissningar haglade och vi var ense om rätt mycket.

 

När vi klev på bussen var det nedsläckt. Bussresan blev ljuv när vi fick sitta i mörkret och kura i vår fleece. Och samspråket var slut naturligtvis, vi ska inte överdriva gudbevars, vi kunde ju prata mer en annan gång. Klockan var ju bara 06.08 och bussen i tid, så att vi slapp uppröras utan hann reflektera en stund istället för att få magsyra av irritation.

 

Med den mörka årstid med fruktansvärd, isande kyla som går genom märg och ben kom också insikten att det är långt tills solen värmer igen. Det krävs gräslig, fruktansvärd, makaber humor för att stå ut. Döden diskuterades vid frukostbordet. Om att döden dö i flygplanet som störtat i Östersjön och återfanns med piloterna i.

 

– Usch vad hemskt att sitta fast i ett sjunkande plan och veta att nu dör jag, sa jag, för jag har inte helt förlikat mig med tanken på att jag ska dö en dag och lämna mina barn och det får absolut inte ske i ett flygplan för det har jag haft noja för i massor med år.

 

– Ja man får ju hoppas att det blir sånt tryck så huvudet exploderar innan man drunknar, kommenterade min arbetskamrat förnöjt mumsandes på frukostmackan. Det var måndag, den enda dagen vi hade frukostsällskap och hennes oberördhet fick mig nästan att spruta kaffet genom näsan. Vi skrattade. Så tänker vi för att överleva idag.

 

Modus vivendi, modus moriendi, sätt att leva, sätt att dö. Vilket sätt är värst att dö på och varför i helsicke är jag dömd att tänka dessa tankar? För att det hjälpte mig skratta i missmodet?

 

Missmod ja. I dag kan jag skratta åt att jag i hemska stunder på mitt före detta jobb har känt mig som Sickan i Jönssonligan när han sitter i garderoben efter att kuppen har misslyckats och klappar en sko och säger” lilla kisse”. Det är mitt förra liv, alltför ofta ett icke-liv.  

                 

Jag vill inte vara missmodig jag vill vara glad och lära mig steppa och få aha-upplevelser men aha-upplevelser kan också framkalla fysiskt illamående.   

 

Nämligen har jag provat tokshopping. Lyckokänslan var skrämmande, jag mådde jättebra och önskade att jag alltid mått så bra, att jag alltid haft obegränsat med pengar så jag kunnat idka pengaslöseri  utan att tänka på vad det kostade. Under några futtiga timmar kunde jag glömma allt, bara kläder fanns i ögonen. Jag har successivt valt bort shoppandet för jag vet att jag bara blir nöjd för stunden och att många idag inte valt bort det förstår jag av hela mitt hjärta. Jag mådde nästan illa av att jag mådde så bra, för jag insåg att:

 

Det är detta som fattats mig varje månad, detta jag nekat mig för att må bra. Hade jag tokshoppat varje månad hade jag mått bättre. Så tungt det är att inse. Då hade jag stått ut och kanske inte varit dömd att grubbla. Många härdar ut för att de unnar sig shopping varje månad och somliga unnar sig inte.

 

Idioter som jag försjunker i grubbleri istället, natt som dag… 

 

Jag har kanske inte det andra har och andra har inte det jag har men hur ska vi få dessa världar att passa ihop? Kan dessa två världar existera parallellt eller är vi för evigt dömda att leva i två olika dimensioner, onåbara för varandra? Där samveten och dåligt självförtroende håller en vaken på nätterna. Och är jag för evigt dömd att fundera på detta faktum? Frågor föder frågor liksom och det är så himla svårt att få ihop svaren sen.

 

INGEN vet vad andra går igenom, ingen vet vad som förvägras dem eller vad deras privilegium är förrän man träder in i himmelriket eller möter helvetet. Och himmelriket för mig är att gå till jobbet och slippa vara orolig för skäll. Vi borde byta jobb oftare, för att få se och uppleva varandras rättigheter och skyldigheter, vad annorlunda världen vore då.

 

Att en förändring startar med första steget är klart. När man till slut inser att nu går det inte längre, nu har vågskålen tippat, så tar man ett steg. Och sedan ett till. Hur lång tid som går mellan stegen är oväsentligt, bara man tar dem och har förtröstan och hopp under tiden. En vän till mig önskade mig välkommen i ”Jag kan och vill-klubben” Jag är inte värdelös för att jag inte har akademikerexamen eller hög lön, jag är en människa med någorlunda sunt förnuft som vill ha ett bra liv, inget annat. Min vän har redan gjort resan och är tillbaka till livet.

 

Jag med. Och nu är det senvår, den underbaraste årstiden på året. Solen värmer, jag älskar allt. Det enda jag saknar med att ta bussen 05.08 är fågelsången och stillheten. De dagar det inte blåste eller regnade…

 

 

Inga kommentarer: