måndag 22 februari 2010

artikel om tågkaoset

Samtidigt är pressen på SJ:s personal hård. Utskällningar och hot har lett till fler sjukskrivningar.

Femton procent av SJ:s alla tåg som rullade i december kom mer än fem minuter för sent till slutstation. Så hög har andelen inte varit någon decembermånad sedan mitten av 80-talet.

Sämst gick det för X 2000-tågen mellan Stockholm och Malmö: Nästan 40 procent var försenade. För samtliga fjärrtåg var andelen 25 procent.

Allt talar för att januari månad kommer att uppvisa ett lika dåligt resultat.

- Det är klart att det inte ser bra ut. Det här är den värsta vintern sedan 1986, säger Ulf Wallin, biträdande presschef vid SJ.


Siffrorna kommer inte som någon överraskning för SJ:s alla hårt drabbade kunder. Många har väntat i timmar på perronger, i väntsalar eller ombord, men vad alla förseningar motsvarar i tid uppger inte SJ.

Stressen har lett till fler sjukskrivningar.

- Det är inga massjukskrivningar, men det finns personal på flera orter som är korttidssjukskrivna för att kunna återhämta sig, säger Ulf Wallin.


SJ:s förklaringar till förseningarna är de vanliga: Ett underdimensionerat järnvägsnät - främst kring storstäderna - i kombination med en extrem vinter med nedisade tåg och fastfrusna växlar. Trängseln på spåren ger en dominoeffekt - blir ett tåg försenat påverkas alla efterföljande.

Stackars stackars anställda och alla resenärer. Ni har min sympati. Jag tackar gud att jag inte jobbar där längre.

Inga kommentarer: