måndag 22 februari 2010

kraschen del 2...

den här texten hade jag visst glömt bort...

För många stannar krisen där i tv-skärmen, för andra förändrar den livet, säger speakerrösten i kraschen del 2.

Man går från 100 till noll, jag har världens bästa jobb och nästa dag ingenting, här sitter jag och har ingen gymnasieutbildning, säger tjejen med hunden.
Vad dramatiskt det var när krisen kröp över världen, land för land, till enskild liten människa och hela nationer, hela länder håller på att falla. Det finns inga pengar, vad händer om ett land går i konkurs. Regeringar föll som furor. Bilderna på protesterna rullar förbi, demonstrationer, flaggor som brinner, gatsten som kastas rullar förbi.

Janne Pettersson, biltrimningen, återigen rätt in i kameran: ”Jag tycker det är förfärligt som det har blivit med vissa saker. Det är nästan så man undrar om det inte är läge för revolution. Jag är ingen revolutionär men ibland kan man förstå varför det händer”

1500 nya varsel. 6000 personer i Sverige totalt 4 miljarder till aktieägarna. Utan aktiekapital kan inte företaget regera säger styrelseordförande. Det finns inga etiska dilemman…

Företaget varslar och kräver sen övertid . ”Det är fan äckligt säger en i mikrofon till massorna på Volvo lastvagnar, det är helt jävla sjukt”

4 miljarder 10 000 jobb!!!! skanderar de protesterande blivande arbetslösa.

Tjejen utan gymnasieutbildning säljer sina tillgångar, Joel söker sina jobb med vädjande, tillkämpat trevlighet… ser så rar ut…han sålde också sina tillgångar…fick hyran nästa månad…ja herregud så det var för dem.

I historien är jag bara en liten siffra i en folkbokföring, hade varit kul att påverka mer, säger han som vill jobba fackligt mer. Han nämner också denna krisen som ,mångas första, de tror att de ska gå under…( och bakom honom, när han går ur bilen skymtar återigen Dragspelsgatan i Frölunda)

Och Jannes Pettersons sävliga kloka funderingar: ” Koeningsegg ja det är en man med idéer, kan han skramla ihop pengar så är det två viktiga faktorer”

Flyttar man bit för bit blir det inte lönsamt i Sverige så då flyttar man resten också det har vi sett exempel på. Billiga bilar tillverkas i Kina för det har folk råd att köpa och ska det vara en billig bil kan den inte tillverkas i Sverige. Inte ens om de tar hit kineser och gör det, får vi lära oss, vi som inte begripit riktigt.

Så det var för dem, och så många andra. Jag själv blev också arbetslös, även om jag aldrig haft ett så bra betalt jobb som de hade på Volvo. Kriser och katastrofer är man nödd och tvungen att lära sig klara i världen. Att lära sig värdesätta det man har när man har det, och leva så man trivs, så att man känner att man lever. Värdesätter det man har, att man inte alltid måste ha allt.

Man kan stanna upp och vara nöjd med det, det går. Ett tag.

Men vad det gör med människan att känna sig oefterfrågad och ickebehövd visas inte i dokumentären. Jag vill i alla fall kunna tillhöra, dela, ha en gemenskap, jag vill bli galen på dumma företagsledare, vill försöka kunna påverka mitt liv och få folk med mig.

Nu är jag on my own, som så många andra. Fixa ditt liv själv, skapa din egen framtid. Vi ska inte vara bidragsberoende, vi ska ta oss ur skiten och inte bli passiva beroende som allianspartierna säger att oppositionen vill. Därför sänker man ersättningarna, inför bortre gränser i sjukförsäkringen, stressar ihjäl folk ännu mer än vad de redan blivit de sista femton åren.

hel//#"#€{\%/ jäv£[\} värld!!!

Inga kommentarer: