fredag 12 februari 2010

från lifevision.se

Nedan följer lite förslag på vad du kan testa att börja med. Välj något av det och kör igång eller välj något eget som passar dig bättre eller gör inget alls - det är ditt val. Håll dock i åtanke att vad du än väljer att göra så har det också sina naturliga konsekvenser. För precis som när vi blandar blå och gul färg och det blir grönt varje gång, så kan vi träna på att göra mer av vissa saker och mindre av andra - med ökad lycka, framgång och livskvalitet som valbara konsekvenser:

1. Ta hand om din kropp. Kom ut och rör på dig dagligen. Ät mer frukt och grönt. Drick mer vatten. Sluta röka. Minska alkoholintaget till ett minimum. Det här inte raketforskning och varje steg i rätt riktning är som sagt närmare att kunna leva livet fullt ut på dina egna villkor.

2. Utbilda dig själv. Läs åtminstone 30 minuter varje dag. Använd tiden då händerna är upptagna men hjärnan är ledig och lyssna på något inspirerande i bilen, när du är ute och joggar eller när du städar och fejar hemma. Gå på alla utbildningar du har möjlighet till.

3. För framgångsjournal. Ta en stund varje kväll och gå igenom vad som har hänt under dagen. Skriv ner det bästa som hänt och vad du har lärt dig. Att inte reflektera i skrift över dina dagar kan lätt göra så att även de mest magiska av stunder faller i glömska alltför snart.

4. Skratta oftare. Sök aktivt upp personer, sociala situationer, media och annat som får dig att skratta. En dag där du inte har skrattat är ur livskvalitetssynpunkt tämligen bortslösad. Så vad får dig att skratta? Gör mer av det…

5. Var närvarande. Självklart måste vi planera för framtiden och lära av dåtiden, men den enda tidpunkt som det går att leva fullt ut i är nu. Träna dig själv på att verkligen vara där du är med alla dina sinnen. Vad ser du? Vad hör du? Vad känner du? Vad luktar och smakar du? Återgå till att fascinerat varsebli världen omkring dig och känn hur livet strömmar genom kroppen i takt med att du blir mer närvarande i nuet.

Enkla tips för att må bättre! Ingen raketforskning säger han Anders Haglund, bara enkelt sunt förnuft!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Var på föreläsning med Anna Frostin igår. Hon pratade om sin nya bok; Våga förändra ditt liv med KBT. Väldigt inspirerande! Är själv också arbetslös så alla chanser till att börja tänka positivt emottages tacksamt... Din blogg ger igenkänning och ny tankekraft. Tack!
Mvh Anna-Karin

Tankar från Oxelösund sa...

tack så mycket, vad glad jag blir! ja man åker verkligen berg o dalbana i livet, men det är väl så det ska vara. kämpar jättemycket med att förstå det, att bara vara, flyta med.

nu orkar jag lite till! tack!

Anonym sa...

Hej!
Jag bara måste skriva o tala om att jag STRÄCKLÄST i helgen som gick o idag. TACK för att jag får dela dina tankar, så underbart du skriver. Om eleändes elände o spirande hopp o förtröstan, SOM du berör!
Identifierar mig väldigt starkt då min historia liknar din...återigen tack o "keep on struggle"

cyberkram Britt-Marie

Tankar från Oxelösund sa...

om du visste Britt Marie så glad jag blir, jag blev nästan gråtfärdig av lycka av dina ord.

för att komplicera det ytterligare så skriver jag också på en hemsida som heter hemmaforaldrar.se, så vill ni se mig där så sök upp den!

tack igen! jag är i himlen!

Anonym sa...

Det var så lite, glad att jag kunde glädja dig...

Som sagt du reflekterar mitt eget liv i så mycket.
Arbetslivets osunda miljö,de styrandes arroganta hållning till de "svaga",utsatta. Den oundvikliga kraschen och den mödosamma vandringen till bättre balans.

Jag när också samma dragning till orden,dikten och vill gärna ge dig en tillbaka.

När livet rämnar och tillvaron
faller omkull
är det svårt att se ljuset
men jag tror inte ljuset bryr sig om det

Det finns där ändå
Hur ont det än gör i oss
den tanken är både
smärtsam och läkande
kan jag tycka

Britt-Marie