onsdag 31 augusti 2011

vidriga våld

Återigen denna sommar har vi kunnat läsa om det oförklarliga, obegripliga, vidriga våld föräldrar blint och besinningslöst kan göra mot sina barn.

En av dessa föräldrar och en styvfader, eller båda två, så kallade vuxna individer som man har svårt att ens kalla människor, har utsatt en tvååring för vidrigheter, skador som kommer av skållning av liten hand i kokande vatten har upptäckts, brännmärke som av cigaretter, klösmärken.

Tydligen skyller de på varandra, de var haschpåverkade men de har båda har vetat vad som pågått. Ja detta är obegripligt och vanvettigt. Hur många värnlösa barn därute råkar ut för våld av sina föräldrar, det går att hitta på BRÅ ´s hemsida. Just nu orkar jag inte in där igen har suttit och surfat där ett antal timmar förr och förfasats...

Vad kan man vanmäktig göra, mer än att sörja detta barn? Beklaga och hoppas och tro? Vad hjälper fackeltåg och manifestationer mot våld när det år ut och år in fortsätter? Detta barn lever tack och lov, men hur få honom tillbaka till livet igen. vem gör det och VARFÖR ska det finnas människor som ledsagar andra tillbaka till ett normalt liv över huvud taget? Jag bara undrar. Var är vettet och sansen, varför inträder de inte NÅGONSIN i atmosfären? Varför är de borta lost försvunna putz weg. Är detta för evigt, hemska tanke? Ska vi matas med detta för resten av våra liv?

Ett av de mest vanvettiga mord var Bobby sänkt i en sjö, av en mamma och styvfader, med alkohol och någon psykisk sjukdom inblandad. Det är så hemskt, varje barn som blir utsatt är ett för mycket. Det fanns också en liten tysk pojke för många år sen som blev slagen och fick stå ute hela natten i myggiga jämtlandsskogar eller var det var. Fängslad av två avarter till människor, jag hoppas de aldrig kommer ut på gatorna igen. De är inte värda det.

Jag sörjer dessa barn, alla barn som far illa och ja jag får samvetskval när jag blir arg på mina egna men det är sällan utan anledning. De har det väldigt bra, de är ganska aningslösa mina barn, om det som pågår därute dygnet runt.

Våldet.

Inga kommentarer: