onsdag 23 december 2009

annan notis i SN

Unga män går blodtrycksmedicinering till mötes på grund av för högt saltintag. 12 gram istället för 6 som rekommenderas. Och detta beror på att de äter ute eller intar mycket färdig mat, inte att de saltar extra på maten.

Sahlgrenska akademin har genomfört studien.

Hoppas de berörda nu kan förstå detta, för det är hela tiden vi själva som måste skapa vårt välbefinnande, ta reda på vad som får oss att m bra och vad som får oss sjuka och leva därefter.

Om vi inte bryr oss utan bara ångar vidare och sen blir sjuka kan man ju inte säga att vi vördar vår kropp precis. Vi gör hela tiden tvärtom mot vad som är bra och följer inte råden. Varför orkar vi inte?

Idag finns all information överallt, vi kan inte säga att vi är oupplysta om hälsa, vi måste bara ta tag i våra liv och börja älska våra kroppar. Låter banalt kanske men det ligger mycket i det. Vill jag må så här, hur länge vill jag vara frisk, ska jag då inte stärka det friska i mig så att jag inte blir sjuk?

Det här är min kropp jag ska leva i den i hela mitt liv. Jag måste må bra! Vara min egen bäste vän!

Inga kommentarer: