lördag 19 december 2009

Prepare to see the world as you´ve never seen it before.

Reklam för Animal planet.

Mina isblå ser så mycket, ibland ser de mer än de vill se. De ser andra ögons färger, som rymmer alla sorger och glädjeämnen i livet, de ser uppgivenhet, de ser nederlaget du inte vill visa och de kämpar för att våga se de som knappt vågar möta min blick.

Och mina isblå undrar ständigt. Vem är du, vart är du på väg och var har du varit? Varför gick du ut därifrån den dörren och varför ler du inte? Varför ser du sorgsen ut?. Är du rädd? Lever din familj, har du sorg efter en farmor?

Mina isblå ställer hela tiden frågor: Förstår du hur du ska leva för att göra världen till en bättre plats, för att sjukdomar ska hålla sig ifrån dig. För att stödja nån istället för att hacka och vända bort huvudet av missnöje och de frågar: Är du redo att leva?

De ser och vill se glädje, bubblande glädje, de vill inte se nedstämdhet och sorgsenhet över värk och stress, de vill se glitter. Underbart glitter. Inte grå tårfyllda över a-kassans inkompetens eller f-kassans omänsklighet. Inte bruna sorgsna över sjukdomar som kommer krypande i smutsen och tar över våra kroppar.

Absolut inte.

Men det kan jag inte bestämma över för allas sinnen fylls hela tiden med händelser som vi är mer eller mindre rustade för. Som vi inte kan påverka.

De där isblå har inte rest så mycket, de följer med mig på den inre resan jag gör varje dag. Med raggsockar mysbyxor , tända ljus och kämpandet mot tinnitus. Tinnitus hörs mest i tystnad men jag har inget val. Jag orkar inte med för mycket ljud, därför stänger jag av- och då kommer tinnitus till ytan.

Att sova med öronproppar är numera outhärdligt. Så sorgsen. Men bara ibland.
De isblå vet att jag bara ska göra en sak i taget, de vet redan. Jag vet, jag har alla svar på allt jag undrat och jag har fått hjälp att svara på mina frågor. Tack och lov.

Sinnena är våra gåvor. Gör vi en sak i taget så kan vi börja vörda sinnena, så de inte förstörs. Känna på en mjuk kind, en nacke, en gosig filt, smaka på en frukt, njuta av ett chips, en hemlagad middag.

Vi kan se havet lugnt, naturen grön, snön vit i solen eller bara ett tänt ljus i mörkret. Vi kan se något vi trott varit fult förvandlas till något vackert.

Vi kan höra ett barn säga : jag älskar dig mamma.

Då är livet komplett.

Inga kommentarer: