torsdag 17 december 2009

Jag har hittat min poet! oj vilka dikter, jag är förstummad. han var präst och på 60-talet brännmärkte han regimen i Brasilien för dess orättvisor,arresteringar och tortyr. Ställde sig på folkets sida, hotad, förföljd men fortsatte att försvara de fattigas sak. Han anses som en mystiker, en som genomskådar tingens värld och som funnit den totala enheten, tillvarons djupaste hemlighet.

Jag är stum- det här är fantastiskt, det går rätt in - en själsfrände...med få ord beskriver han livet som det var - och är än i dag för oss alla - här och nu.Hjälp,

Jag ryser. Bjuder på en här:

Natten var svart
utan minsta ljuspunkt
så svart
att jag greps av ångest
trots den stora kärlek
jag alltid haft till natten.
Och det var då
natten anförtrodde mig sin hemlighet
ju mörkare hon är
desto mer strålande
blir morgonrodnaden
som hon bär i sitt sköte.

Dom Helder Camara

Inga kommentarer: