fredag 12 mars 2010

hjärtat i halsgropen

Klockan 14.45 öppnade jag posten idag fredag och hade lyckats förtränga faktumet att det skulle komma papper från arbetsförmedlingen. Jodå där låg det. Och det skulle skrivas på och åter af samma dag jag öppnar det. Ingen bil hemma, är arbetsgivaren där och hur ska jag hinna till kl 16, mindre än en timme?

Med hjärtat i halsgropen ringer jag Mannen, han kommer hem vi ner till ICA och får påskrift och arbetsgivaren faxar in det till AF. Jag kunde slappna av, oron var totalt obefogad och när ska jag egentligen lära mig??? Sluta oroa dig!

Samtidigt som man gläds åt sin egen lycka så har så många runt mig det inte lika lätt och det är lätt att oroa sig å deras vägnar.

Det är vuxenmobbing på arbetsplatser, vuxna människor förklädda till änglar som är djävlar mot sina medmänniskor rent ut sagt, det är rotlöshet och osäkerhet inför framtid, det är arbetslöshet, värk, odefinierade sjukdomar som utreds långsamt och där man måste vara stark för att vara sjuk, det är väntan på sjukersättningen in i det längsta och ilska för hur ens barn har blivit behandlat under alla år i skolan, innan man hittat rätt och fått den hjälp man behöver.

Hjälp säger jag, vad är det som händer? Känns som om jag är en idiot om jag tror att det här ska gå vägen. Tvivlen ansätter mig som örnklor. Har jag fattat rätt beslut? Har jag inte lite ont där och vad är det där för knöl? Varför rinner näsan nu, jag ska jobba på måndag, börja ett nytt liv????!!!!

Vi lever i olika grader av helvete vet jag att jag skrivit ibland, och samtidigt som jag tycker jag har rätt i det så spirar och gror detta hopp om en bättre värld, för så mycket värme och glädje jag mötts av de sista dagarna har gjort mig helt överväldigad. Det har gett mig hopp om livet igen.

Så mycket fina vänner jag har och har fått det är otroligt. Och nu ska jag få se dem i ögonen. Oftare. I´m so lucky! Så kom igen Mia, släpp oron, nu kör vi!

Och ser du mig med tom blick vandra omkring därnere bland hyllorna så är det bara lite mycket att lära sig i början.

Det vet du!

(Minns ni reklamen? Göteborgare som sa " dvd, det vet du! minns inte vad det var för butik men oj vad jag körde med den)

Inga kommentarer: