lördag 20 mars 2010

praktikantjävel!

Jösses vilken vecka… jag var oändligt liten i måndags när jag gick till min praktikplats men ett sånt bemötande jag fick och sån värme jag kände direkt det är inte ofta förekommande. Det är ju människor jag handlat av inte dagligdags men ofta och hälsat på och de var så otroligt hjälpsamma och jag har skrattat och haft kul redan första veckan.

Sen att man är blåbär det är en annan sak. Hade funderingar om jag skulle få en ” praktikant-tröja” på mig och då hade jag redan tänkt ut vad jag skulle säga. Då skulle jag säga ” det fanns ingen med FBI på” till alla som kommenterade. Eller ” de hade ingen med Blåbär på ”.

Och skulle någon säga praktikantjävel till mig skulle jag bara le. Nu tror jag ingen skulle säga så ( mer än min gamle vän Roger på SJ som tvingade på nyanställda pryo-skylt och även ibland då han skulle skoja tog på sig pryoskylten själv).

Jag står i delin och lär mig massa saker om mathantering jag inte hade en aning om, skär upp saker o packar kött i osannolika paket, men jaja man får väl in snitsen nån gång, haha! Ingen har blivit arg hittills i alla fall! Fråga fråga tjata tjata men hur ska jag annars lära mig? Mia 45 år söker sommarjobbs-känslan har sakta lagt sig, känner att jag trivs och vill lära mig, vill bli en medarbetare, en pålitlig sådan.

Jaja tankar såhär en vecka in på praktiken. Har lärt mig en del, har sett tempot och har sett kulet. JAG VILL HITTA KULET! JAG Vill SKRATTA OCH SKÄMTA och ha kul i mitt liv, äntligen! Det var skitkul att sitta i kassan. En del tycker nog det är skitkonstigt att man är glad över att vara kassörska men det är en kul grej, se folk, skratta skämta, det är underbart!

Såhär skriver en bekant till mig i sin presentation på facebook, han är coach, inspiratör: Det här är dagen då allt är möjligt och jag tänker göra allt för att få ut det mesta av den! Är du med ????

Så see you all! Jag tänker göra allt för att få ut det mesta av varje dag i alla fall, resten är upp till dig! Du som står mittemot mig, med purjolöken och potatisen, förhoppningarna och drömmarna, med sorgerna och eländet i din ryggsäcken.

Du som har känslan av att livet rinner ifrån dig, du hinner inte ifatt järnvägsvagnen som satt sig i rörelse. Du som har känslan av att stå kvar på bryggan när båten har lagt ut, hitta ett annat sätt att ha kulet, eller att göra din vardag till mer än uthärdlig-nivå.

Du är i mitt blickfång, jag ser dig!

För jag vet att också du vill ha kulet! Vill du skratta med mig och gå därifrån med ett varmt hjärta eller vill du gå hem och lägga dig på soffan och dö av tristessen?

Livet är till för oss alla, vi är till för varandra,alla är till för någon, alla betyder något för någon, glöm inte det, se inte ner på någon, ingen är mer värd än någon annan,ingen är obetydlig för någon, vi är för evigt förbundna med varandra genom våra ord, våra handlingar.

Allt vi gör och allt vi säger sätter alltid evighetsdjupa spår.


Jag är kassörskan- vem är du?

Inga kommentarer: