lördag 7 november 2009

blir så glad- jag är inte dum!

Läser en artikel i DN ekonomi från igår om a-kassornas krångliga blanketter och rutiner och känner mig lite stärkt av att Inger Lindström, som är kassaföreståndare( fint det också) på Unionens a-kassa säger såhär:

– Det är oerhört svårt att förutse vilka handlingar som ska skickas in till a-kassan. Det är nästan omöjligt att skicka in rätt från början.

Och ofta leder de inskickade kompletteringarna till att ytter­ligare kompletteringar behövs.

Ulf Björklund som är biträdande föreståndare på Alfa-kassan (fin titel) berättar också att 90% av de inkomna ärendena måste kompletteras på något sätt.

Tack för detta, jag har känt mig som en idiot flera gånger i kontakterna med unionen och jag har även blivit avsnäst då jag frågat hur det kommer sig att handlingar har försvunnit som jag skickat in. Avsnäst.

Men eftersom jag är en sansad person så har jag bara önskat att dumhuvudet på unionen kommer att få gå trappan ner i stället för trappan upp när han står inför sankte per. De är antagligen så hårt pressade så de inte vet vad de gör eller säger.

En dag får vi alla stå till svars för våra handlingar, det är jag övertygad om.

Slutligen kan jag berätta att de har de tittat på om blanketterna går att förenkla men det gör de inte,det är själva försäkringen som måste förenklas, för den är så komplicerad. Detta berättar Melker Ödebrink, kanslichef på SO
(arbetslöshetskassornas samorganisation).

Så- ni som gjort de här försäkringarna för människor i nödens behov, tjänstemän och politiker i samhällets tjänst, ta nu en gång för alla och förändra och förenkla-ska det verkligen vara så svårt? Och varför ska det inte vara svårt för er om det ska vara så svårt för oss?

Vi litar ju på er...och ni ställer krav på oss som vi knappt kan uppfylla. Nej nu får det vara bra!

Jag vill slåss igen

Inga kommentarer: