söndag 29 november 2009

plus och minus...

Minuset med mig,
och plusset för all del,
som jag ser det,
är förmågan till inlevelse
i berättelserna om
människornas vardag

historierna...

på minus hamnar, som jag ser det,
oförmågan att radera bort det

Att lyfta mig ur och
Gå vidare

För jag kan inte lyfta allas liv
jag inte kan det

även om jag vill

Kan inte

på plus hamnar att jag kan vara ett "höra"
en beröring på axeln

Jag vill kanske för mycket

men jag vill verkligen ställa allt tillrätta
i Sverige
i verkligheten

Men det jag inte vill
är att rycka på axlarna
och sätta mig vid tv´n o zappa
dokusåpa, tävlingar, hysteriska skratt
för att
glömma allt

och förstummas och kunna lyckas rycka på axlarna
Men tillfälligtvis, givetvis, må bättre

Det kan jag inte

I min naivitet vill jag lindra smärtan
Ge hopp
Locka till skratt

önskar jag kunde det
vet att jag kan det
ibland
men ibland maktlös vemodig sorgsen

på plus hamnar mitt spirande hopp om
mer kunskap och vetgirigheten
så att insikterna infinner sig om

hur man skulle bära sig åt
för att ställa allt

jävla skit

tillrätta

här i världen

Inga kommentarer: