tisdag 17 november 2009

nattliga funderingar

Och som vanligt när jag vaknar på nätterna, filosoferar och funderar över det ena och det andra så går jag igång igen.

Rådslag om skolorna och barnomsorgen. Igen. S vill höra vad vi tycker. Igen. Hur skolorna ska utformas. Det ska vi få ge våra synpunkter på, vi föräldrar. Men vad ska de göra med det materialet?

Utforma ett valprogram.

I mina ljusa stunder vill jag glömma att utbildningschefen på mitt mejl om Dalgångsskolans omstrukturering svarade ” Det förslag till beslut som nämnden hade att ta ställning till grundade sig både på en över tid hållbar organisation och klokt lokalutnyttjande. Utöver detta som dessutom är det viktigaste målet för mig ska vi ha en organisation som sammantaget skapar möjlighet och utrymme utifrån förskolans och skolans uppdrag gällande trygghet och kunskap.

Besparingen för utbildningsverksamheten 2009 är c:a 12 mkr. och uppdraget för vår verksamhet är att ha en balanserad budget och att tillsammans med övriga verksamheters åtgärder skapa en hållbar ekonomi i hela kommunen.”

I mina ljusa stunder finns inte tolv miljoners besparingar. Tolv miljoner förresten, det är lika mycket som Oxelösunds kommun beslutat bidra med till vid byggandet av Citybanan. Mycket märkligt sammanträffande kan jag tycka.

Jag har fortfarande sammanbitna käkar när jag tänker på hur det blev förra gången. Och som vanligt hamnar jag i samma tankebana då jag ser vår jord i sin omloppsbana därute bland stjärnorna, i sin oändliga väntan på att vi härnere ska inse vårt bästa. Men har vi någonsin gjort det under alla årtusenden?

Det finns flera sanningar, de sanningar som var aktuella för 10, 20, 50, 100, 1000, 2000 år sen är inte desamma. Samhället förändras och allt ställs på sin spets. De som byggde pyramiderna, de som såldes som slavar och utbytesvaror runt i Afrika, Europa, bomullsplockarna, är idag telefonförsäljare på telefoncentralerna eller säljer telefonabonnemang på gatan. Sälj sälj sälj.

Eller måhända städar de hemma hos de som har råd och får göra avdrag för hushållsnära tjänster. De som kan unna sig och hellre jobbar lite mer och tjänar lite mer.

(parantes, folk får väl göra vad de vill med sina pengar, ska väl jag skita i)
I alla fall, åter till ordning, skola. Oxelösund. 2009. Har man varit en närvarande förälder i skolan de sista 10 åren så tror jag man håller med mig en aning om att det är en smula stökigt i skolan då och då. Har man haft barn inom barnomsorgen de sista 15 åren så tror jag både föräldrar och personal har en del funderingar och önskningar som kanske inte gått att genomföra under dessa år.

Barnen? Tja - de är kanske nöjda - de vet ju inget annat. Vi ser inte konsekvenserna förrän långt senare. Men undersökningar visar att barn skriker efter vuxenkontakt, att personalen skriker efter fler anställda för att de inte räcker till för alla.

Läs Bris- rapporten år efter år efter år.

För några år sedan var det stenhårda regler om vistelsetid när föräldrar var långlediga, idag får arbetslösa, föräldralediga ha sina äldre barn på förskolan en viss tid, i vissa kommuner upp till 6 h/ dag några gånger/v istället för att ha dem hemma i lugn och ro. Ingen inser vikten av lugn och ro, tystnad och stillhet.

Har man för 13 år sedan sett anställda sitta helt slut vid väggarna på eftermiddagarna så har jag en känsla av att det inte är bättre idag. Det klingar inte bra i huvudet.

Har man sett de anställda i forskolan på fler orter än i Oxelösund betrakta på en med klentrogen, lätt överseende blick och himlande ögon när man käckt frågar hur det går med den pedagogiskt utformade verksamheten så kan man av detta dra slutsatsen att det som står i dokument inte alltid överensstämmer med verkligheten.

Det står att vi i Sverige AB har den bästa förskolan och den bästa skolan. Hur man kan ha den bästa förskolan och skolan i världen när man som förälder vissa dagar knappt orkar närvara en hel dag.

Och – om Oxelösunds kommun kom på 18:e plats bland de 290 kommunerna i Svea AB, i fråga om lärartäthet, vuxennärvarande i skolan, friitidspersonal per elev, och har hoppat upp 124 platser sen förra året så ställer man sig frågan:

Hur i herrans namn är det på andra ställen? Och när tänker sig någon som bestämmer visa intresse för att ställa allt detta tillrätta?

Inga kommentarer: