torsdag 12 november 2009

Det är ju inte så att vi delar säng eller så. Inte tänker jag på honom jämt heller. Eller har honom med mig vart jag går, jag är ju självständig för jösse namn. Och jag dyrkar definitivt INTE marken där han går.

Men jag ser nog lite upp till honom, för hans kunskaper och forskning och förmågan att sätta ihop det förståeligt. Till oss behövande, mindre vetande, vi som behöver lite upplysning om vissa saker.

Johan Tell, 100 sätt att rädda världen. Läs den!

Om hur vi små härnere som trampar just här i Oxelösund eller Grebbestad eller Korpilombolo faktiskt kan göra något. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. För att rädda världen, göra den bättre - och sluta med idiotier.

Maten vi äter har transporterats 50 procent längre än för 20 år sedan beroende på att vi importerar alltmer mat från allt större avstånd. Ja ok, inte så svårt att fatta. Men hälften av det totala koldioxidutsläpp ett livsmedel alstrar kommer från konsumenten eftersom denne kör fram och tillbaka till affären. Ok- lite tänkvärt. Det är ju naturligtvis skillnad i effektivitet om ett salladshuvud transporteras i en fullastad långtradare eller ensamt i din baklucka. Lätt som en plätt.

Och för att enkelt förstå det där med koldioxid för oss som har lite bristande kunskaper i ämnet så förklarar han att allt bär på koldioxid, allt som producerats och allt som fraktats har orsakat koldioxidutsläpp. Jaja jag hajjar. Han ger exempel på att minska sitt utsläpp med 250 kg koldioxid, så kan man:

Byta ut nio 60-watts lampor mot lågenergilampor.

Under 600 mils körning sänka hastigheten från 110 till 90 km/timme.

Byta 120 mils bilåkning mot cykling.

Men vill du inte göra dessa saker så kan du plantera 21 träd, de absorberar på ett år 250 kg koldioxid och kan jobba ytterligare 40 år åt dig!

Fler långsiktiga råd och tips kanske dyker upp om jag tar mig tid.

För tid det har jag ju!

Inga kommentarer: