måndag 20 juli 2009

ctrl alt delete

Ctrl alt delete. Var sitter knappen för omstart världen? Alla dessa hemskheter som pågår runt om oss, man hinner inte hämta sig förrän nästa orimliga vidrighet dundrar in som orkaner.

Det är inte ofta jag har mord i sinnet, jag är en fridsam människa. En gång har det hänt att jag velat döda, det var när jag stod ensam i kassan på stationen i Nyköping under stormen Gudrun och blev hotad med strypning för att tågen inte skulle gå. Då ville jag utradera mannen framför mig från jordens yta.

Att man kan hota någon med strypning för att ett tåg inte kommer kanske kan anses en smula obalanserat . Men jag har lämnat det där bakom mig nu. det var i ett annat liv, en annan tid.

Att vilja mörda Josef Fritzl är trots orimligheten mer sansat med tanke på vad han utsatte sin dotter för i 24 år. I 24 år bodde en kvinna lika gammal som jag i en källare och våldtogs systematiskt av sin dåre till pappa. Hon födde sju barn ensam, varav ett tvillingpar där det ena barnet dog och hennes galning till far eldade upp barnet efteråt. Hon uppfostrade sina barn, gav dem en vardag som skulle verka normal och lärde dem att läsa, vad hon nu visste om en normal vardag i en familj var, hon som blivit utnyttjad tidigare.

Jag menar, föda tvillingar ensam? Hur kan man behålla besinningen i en värld i en källare? Ensam flera år, en tid i hundkoppel, skrikandes, vetandes att nästa gång han kommer ner kommer han att… Vi vet ännu inte om Josef Fritzl har våldtagit inte bara sitt barn utan sina barnbarn också. Han har våldfört sig på prostituerade på en bordell enligt media. Han har åkt på semester och lämnat sin familj i en källare två veckor. Vad hade hänt om han dött? Om flyget störtat på väg till Thailand? Det han har gjort i alla dessa år är ofattbart och oförlåtligt.

Det finns många värsta i den här historien men det som slår mig är det man läser varje gång, det är de som vetat, anat att hon blev utnyttjad tidigt, MEN INGET SAGT ELLER GJORT! Knackningar som hörts, hundar som reagerat på ljuden från källaren, varför har ingen slagit larm? Varför varför varför, någon kunde ha räddat en dotter från 24 års helvete.

Vettvillingen har åkt på bordell och misshandlat prostituerade som fick bytas ut för varje gång för att ingen ville ha med honom att göra, men ingen anmäler honom eller kanske ens funderar på hur den man är funtad som gör så? Har ingen under alla år ringt ett samtal till någon?

Och mamma Fritzl, hur är hon funtad som inget förstått, inget hört eller sett under 24 år, skitblöjor upp eller blöjpaket ner, mat till de därnere, barn som tagits upp. Är hon aningslös eller har hon inte velat veta?

Det känns som om man tappar orken när man läser det här, kraft rinner av en totalt.
Dags att starta om världen? Vi kan välja att läsa eller inte läsa alltelände. Det finns bara ett sätt att förhålla sig till att en sexbarnsfar kedjar fast ett av sina barn, våldtar henne inför barnen, utsätter henne för fasor vi inte kan föreställa oss i ens i vargtimmen. Det är att ta in, aldrig glömma och inse att det finns fler som han, kontrollerande, hänsynslösa, totalt empatilösa och att det för oss runt omkring gäller att försöka se genom fasader och naturligtvis våga stoppa dem.

Inga kommentarer: