tisdag 21 juli 2009

I väntan på demensen

I en artikel från maj 2008 i DN läser jag att dagens stora informationsflöde sliter på oss och kan ge symptom som påminner om Alzhemeimers men kan också ge permanenta skador som finns kvar även då man lättar på bördorna.

Medelåldern på de som får diagnosen Alzhemer är 64 år och det anser Arto Nordlund på minnesmottagningen vid Mölndals sjukhus är låg, enligt artikeln. Han tycker sig se att stress kan utlösa en demenssjukdom men knappast orsaka den.

Men vi ska inte tro att demenssjukdomar kryper neråt i åldrarna, utan det är möjligt att samhället ställer såna krav på stress-och informationshantering att ribban för demens har sänkts.

Ja jösses vad ska man tro? Jag tror många har känt av det här med minnesstörningar, jag har fått berättat för mig av ett antal människor som varit nosat på botten under utmattningsdepressioner att de har glömt så mycket, de minns inte saker de lärt sig nyss och att det är svårare att få informationen att sätta sig efter en utbrändhet. Det tar liksom längre tid att lära sig saker.

Jag funderar mycket över detta samhälle, vad vi skapar för atmosfär runt oss och varför vi inte förmår dra i snöret förrän det nästan är försent. Vi kan inte köra slut på oss till förmån för någon annan, vi måste bry oss om oss själva!

Inga kommentarer: