måndag 20 juli 2009

Akrylamid...

Ett par gånger i mitt liv har det varit rejält synd om mig. Faktiskt.

Jättemycket led jag när det larmades att chips innehöll akrylamid för några år sedan. Akrylamid skulle framkalla cancer sades det. Sen blev det tyst. Ett tag lät jag bli men sen åt jag och låtsades att jag läst men inte förstått. Eller att det inte skulle drabba mig. Och antagligen hade jag en brist på något mineral eftersom det var som ett gift liksom.

Det finns hux flux en holländsk studie som visar på ett samband mellan ett högt intag av akrylamidrik mat och livmoder, äggstocks- och njurcancer. Studien är mycket välgjord när det gäller beräkningar av akrylamidintag, enligt Lilianne Abramsson Zetterberg, toxikolog vid Livsmedelsverket.
Studien visar att för varje dagligt intag på bara tio mikrogram av ämnet ökar risken för njurcancer med hela tio procent. Oops. Och bara en påse med potatischips kan innehålla upp till 2300 mikrogram akrylamid. Akrylamid finns också i kakor och kaffe. Shit!

Den holländska studien heter “A Prospective Study of Dietary Acrylamide Intake and the Risk of Endometrial, Ovarian and Breast Cancer”. Författare är Janneke G. Hogervorst, Leo J. Schouten, Erik J. Konings, R. Alexandra Goldbohm, Piet A. van den Brandt.

I fall någon vill studera den närmare.

Antagligen varning för deprimerade fakta för oss chipsälskare. Grillchips, såna som funnits sen chipsens begynnelse…Normalt sett börjar abstinensen sätta in redan onsdagar oavsett jämn eller ojämn vecka, okoncentration och dregel kan förekomma. Tankarna kretsar kring estrellarycket, det första bettet samt känslan när det krasar. Om man vill vara riktigt riktigt äcklig så krossar man dem i munnen och suger och känner fettet liksom rinna nerför strupen.

Jag kan liksom vara utan allt annat i hela världen, mörk choklad med hallon, pannacotta, smågodis, mögelostar, men hade jag inte vetat att tillgången till grillchips är obegränsad, att de aldrig är längre bort än din närmaste lokala handel, hade jag legat i tvångströja för länge sen…

I alla fall. Här är några länkar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article70190.ab en hemsk en
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_79171.svd en till tröst
http://www.konsumentverket.se/html-sidor/livsmedelsverket/Informationakryl.htm för er som orkar...

Kras kras…

Inga kommentarer: