måndag 20 juli 2009

Nu är det morgon...

När jag tar morgonpromenaden till jobbet jämte havet så kollar jag alltid horisonten därute. Ibland smälter havet ihop med himlen, så att man inte ser skiljelinjen. Jag andas in syre hela vägen så jag ska orka med dagen, för den ska ju helst genomföras med ett leende.dels ser Det trevligare ut men blir man bemött med ett leende så kan man oftare ge ett också.

Om man inte ger så får man inte heller…

Under sommaren har klockspelet i kyrkan välkomnat mig klockan 09.00 med bland annat ”Nu är det morgon”, ” I denna ljuva sommartid”, ibland ”Amazing grace” och om jag inte har helt fel så har också ”Old lang syne” hörts. Behagligt är kanske ordet jag famlar efter. Rofyllt. Det får en att stanna upp och skingra tankarna, som surrar som getingar därinne. Är det en av funktionerna kyrkan mitt i byn ska ha kanske? Att hjälpa oss till ett annat tänkande, ett med hjärtat tänkande i stället för hjärntänk. Hjärnan har ju så lätt att bli överlastad om man använder den för hårt för länge.

Att använda intellektet för mycket gör att man kan fastna i en kamp läser jag i boken ”Sluta kämpa börja leva” av Sanna Edihn. Intellektet är ju bra för att ge klara tankar, analysera, skriva, formulera eller lösa problem. Men om man bara använder sig av intellektet blir livet en kamp. Och det är kämpigt att dra runt lasset med hjälp av hjärnan. Det kan liksom bli för mycket för hjärnan att ta emot, processa, göra meningsfullt och ta ställning jämt. Hjärnan är fantastisk, utan den vore vi ingenting, men den är begränsad och känslig.

Hon skriver att man ska ta hjälp av hela sig när man fattar beslut och skapar relationer, man ska låta magkänslan vara med i besluten. Alla sinnen, signaler, föraningar och framför allt hjärtat ska vara delaktiga! En harmonisk hjärtrytm skapar ökad ordning och balans i nervsystemet.

Så- det jag alltid predikat genom alla år- vila när du kan! När vi vilar sänder koppen signaler till hjärnan att vi tar det lugnt och då sänder hjärnan signaler till kroppen som går ner i varv. Hjärnan lugnar sig ytterligare, sänder fler signaler und so weiter.

Så se till att sköta dig, skapa harmoni i ditt liv, klarar du det inte själv så ta hjälp. Det är tufft att inse hur fel man levt, att man kört slut på sig, kört med två hjul på vägbanan och två i diket och undrat varför man har hjärtklappning. Hallå? Är det nån hemma?

Efterklokhet är exakt vetenskap. Jag är vän med hjärnan idag. Och hjärtat slår i takt. Så vi går mot framtid! Fast lite långsammare.

Inga kommentarer: